M&A-duo ei ole humppabändi, vaikka nimestä niin voisi päätellä. Sen sijaan Pasin ja Timin tehtävänä on viedä vuosittain läpi vähintään kolme yrityskauppaa, jotka vahvistavat Ahlsellin strategista markkina-asemaa ja tuottavat merkittävää epäorgaanista kasvua. ”Meitä ei ehkä tunneta organisaatiossa kovin hyvin, koska työmme on salassapidon alaista ja siitä tulee julkiseen tietoon vain murto-osa”, M&A-johtaja Pasi Aittola pohtii.
Pasin vastuulla on yritysostoprosessi kokonaisuudessaan. Se etenee pitkästä lyhyeen kohdelistaan ja indikatiiviseen eli ei-sitovaan tarjoukseen, jota seuraavat ostettavan yrityksen liiketoiminnan läpikotainen tarkastus (due diligence) ja kauppakirjavaihe. Prosessiin linkittyvät eri vaiheissa monet organisaation ihmiset, ja yhteistyö konsernin tukipalvelujen, kuten laki- ja talousosaston kanssa on tiivistä. Tietyissä vaiheissa myös konsernin M&A-johtaja, hallitus ja omistajat osallistetaan prosessiin.
Timin työ alkaa due diligence -vaiheesta, ja kauppakirjavaiheessa päävastuu siirtyy hänelle. Tavoitteena on yhdistää yritykset niin, että parhaat toimintatavat säilyvät ja saavutetaan halutut synergiaedut. Timin tehtävänä on havainnoida ostettavaa yritystä ja muodostaa integraatiosuunnitelma. ”Suunnitteluun osallistuvat kaikki tarvittavat ihmiset Ahlsellilta ja kohdeyrityksestä. Arvioimalla toimintatapoja, kulttuuria, markkina-asemaa ja muita tekijöitä määrittelemme, miten kohdeyritys liitetään Ahlselliin”, Timi kertoo.
Yrityskaupoissa tärkein ostettava asia ovat ihmiset ja kulttuuri. Koska jokainen tapaus on erilainen, M&A-tiimin työ vaatii jatkuvaa luovuutta ja oman tekemisen kehittämistä. Tavoitteellisuus sopii hyvin Pasille ja Timille, sillä heillä on suuri keskinäinen luottamus jo aiemman esimies-alainen-suhteen pohjalta ja lisäksi kumpikin on hyvin kilpailuhenkinen. Pasi kuitenkin korostaa, että vaikka työ vaatii tarkkuutta ja pieteettiä, sitä tehdään epämuodollisen rennosti.
M&A-tiimi liikkuu Hangosta Ivaloon. Pasin voi tavoittaa yhtä lailla kotoa etätöistä kuin jostain Ahlsellin-toimipisteestä tai ostoehdokasyrityksestä. Timi puolestaan työskentelee noin puolet työajastaan kohdeyrityksissä, joissa yritysosto on jo toteutunut ja integraatiota suunnitellaan, ja tekee toisen puolen itsenäistä suunnittelutyötä.
Teksti: Riikka Autio, Viuleva Group Oy